thumbnail

សិស្សឆ្នើម

ស៊ុន​លី​ សិក្ខា​

យុវជន​ ជា​វ័យ​មួយ​ដែល​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​ថាមពល​ និង​បញ្ញា​ស្មារតី​ក្លាវ​ក្លា​ ជាពិសេស​ពួកគាត់​ជា​កម្លាំង​ស្នូល​ក្នុង​ការចូលរួម​គ្រប់​សកម្មភាព​នានា​ក្នុង​សង្គម​ ក៏ដូចជា​ការ​អភិវឌ្ឍ​ជាតិ​ផង​ដែរ​។ យុវជនទាំងអស់​នៅ​កម្ពុជា​យើង​មាន​ប្រមា​នប្រ​ហែល​ជាង​៥០​% នៃ​ចំនួន​ប្រជាជន​សរុប​។ ស៊ុន​លី​ សិក្ខា​ ជា​យុវតី​ម្នាក់​រៀន​នៅ​សា​ AIS​ ថ្នាក់​ទី១២​”ក” នា​ឆ្នាំ​សិក្សា២០១៨​-២០១៩នេះ​។ យុវតី​រូប​នេះ​ កើត​ក្នុង​ត្រកូល​អ្នកមាន​ជីវ​ភា​ពប​ង្គូរ​ផង​ដែរ​នៅ​រាជធានី​ភ្នំពេញ​។ អាណាព្យាបាល​ពួកគាត់​ បាន​បោះ​ទន់​យ៉ាង​ធំ​មក​លើ​សាលា​AIS​។

ឆ្នាំនេះ​ជា​ឆ្នាំ​ដែល​គាត់​ត្រូវ​ប្រឡង​សញ្ញាបត្រ​មធ្យមសិក្សា​ទុតិយភូមិ​។ សិស្សានុសិស្ស​ទាំងអស់​កំពុងតែ​មមាញឹក​ស្ទើរ​រក​ពេល​ញាំ​បាយ​គ្មាន​ ព្រោះ​ត្រូវ​ប្រឹងប្រែង​រៀនសូត្រ​ត្រៀមប្រឡង​។ គាត់​ក៏ដូចជា​សិស្ស​ដទៃទៀត​ដែរ​ តែ​អ្វី​ដែល​ខុស​នោះ​ គឺ​គាត់​បាន​ចំណាយពេល​ក្រៅពី​ការសិក្សា​ទៅ​ជួយការ​ងារ​ក្នុង​សា​សា​ និង​ក្នុង​សង្គម​ជាច្រើន​។ ការងារ​ក្នុង​សាលា​មាន​ដូចជា​ បើក​ក្លិប​សិក្សា​រៀងរាល់ថ្ងៃ​សៅរ៍​ អាទិត្យ​ គណៈកម្មការ​សម្របសម្រួល​កម្មវិធី​សា​លា​ផ្សេង​ៗ (យុវជន​ស្ម​គ្រ​ចិត្ត​) និង​ការងារ​សប្បុរស​ធម៌​ផ្សេង​ៗជាច្រើន​ទៀត​។ ចំណែក​ឯកម្មវិធី​ក្រៅ​សាលា​វិញ​មាន​ដួច​ជា​ ដាំ​ដើមឈើ​ លាបថ្នាំ​សាលា​……។ ​យើង​ក្រឡេក​ទៅ​មើល​លទ្ធផល​សិក្សា​វិញ​ គឺ​គាត់​នៅតែ​ល្អ​ គ្មាន​ការ​ធ្លាក់ចុះ​។ សូម​បញ្ជាក់​ផង​ដែរ​ថា​ ការងារ​ខាងលើ​នេះ​គាត់​ចាប់​ប្រឡូក​តាំងពី​ថ្នាក់​ទី១០​ មក​ម្លេះ​។ ខាងក្រោម​នេះ​ជា​វិធី​សាស្រ្ត​ ក៏ដូចជា​ការចែក​រំលែក​នូវ​បទពិសោធន៍​ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​គាត់​នៅតែ​ខ្លាំង​។

គាត់​បាន​និយាយ​ថា​” ក្នុង​មួយថ្ងៃ​មនុស្ស​ម្នា​ក់ៗ​មាន​ពេលទំនេរ​សម្រាក​ពី​ការ​គេង​ប្រហែលជា១៦ទៅ១៧ម៉ោង​។ ដូច្នេះ​ត្រូវ​បែង​ចែ​កពេ​វេលា​ឱ្យ​បាន​ច្បាស់លាស់​ (ពេល​រៀន​ ពេលសម្រាក​ ពេលធ្វើការ​ងារ​សង្គម​)។ ចំពោះ​ការសិក្សា​គាត់​បាន​និយាយ​ថា​ ត្រូវ​គ្រប់គ្រង​អារម្មណ៍​ខ្លួនឯង​ឱ្យ​បាន​ក្នុង​ការ​ស្តាប់​គ្រូ​ពន្យល់​នៅ​ថ្នាក់​ ក៏ដូចជា​ការ​កត់ត្រា​មេរៀន​ និង​សួរ​-ឆ្លើយ​មេរៀន​ក្នុង​ម៉ោង​នី​មួយ​ៗផង​ដែរ​។ ឯវិធីសាស្ត្រ​នៅផ្ទះ​វិញ​ គឺ​ត្រូវ​កំណត់​មុខវិជ្ជា​ណា​ដែល​ច្បាស់​ មួយ​ណា​ដែល​មិន​ច្បាស់​ដើម្បី​ងាយ​ស្រូល​ពង្រឹង​បន្ថែម​។ មួយវិញទៀត​ រៀងរាល់​ព្រឹក​គាត់​តែង​រំឭក​មេរៀន​នៅផ្ទះ​ជាប្រចាំ​។ លើស​ពីនេះ​ទៅទៀត​ អ្វី​ដែល​ជា​ចំណុចខ្លាំង​របស់​គាត់​ គឺ​តែងតែ​យក​មេរៀន​ ឬលំហាត់​ដែល​ខ្លួន​អាច​ធ្វើ​បាន​ ឬយល់​ទៅ​ពន្យល់​មិត្តភក្តិ​ ដើម្បី​ចែករំលែក​ ក៏ដូចជា​បន្ថែម​ និង​ពង្រឹង​សមត្ថភាព​ខ្លួន​គាត់​ផ្ទាល់​តែម្តង​។

គាត់​ក្នុង​ការងារ​រៀនសូត្រ​ និង​សង្គម​មាន​ផែនការ​យ៉ាង​ច្បាស់លាស់​ក្នុង​ការបែងចែក​ពេលវេលា​រៀន​ និង​ការងារ​សង្គម​។ ចំពោះ​ការងារ​សង្គម​ គាត់​បាន​និយាយ​ថាត្រូវ​តែ​ឆ្លៀតពេល​ទំនេរ​ ឬនៅ​ចុង​សប្តាហ៍​។ ពេលខ្លះ​គាត់​បាន​និយាយ​ថា​ ការងារ​នេះ​បាន​ពង្រីក​ចំណេះដឹង​មួយ​កម្រិត​ដែល​គាត់​មិនធ្លាប់​ជួប​ក្នុង​មេរៀន​។ ការងារ​ដែល​គាត់​បាន​ចូលរួម​មាន​ដូចជា​ យុវជន​ស្ម័គ្រចិត្ត​ បេតិកភណ្ឌ​ លាបថ្នាំ​សាលា​ រៀបចំ​ការ​បើក​-បិទ​បវេសនកាល​សាលា​ជាដើម​។

 

ទោះបីជា​យុវតី​រូប​នេះ​រវល់​ស្ទើរ​រក​ពេលទំនេរ​គ្មាន​យ៉ាងណាក៏ដោយ​ តែ​ការសិក្សា​គាត់​មិន​ធ្លាក់ចុះ​ឡើយ​ គាត់​នៅតែ​កាន់​លំដាប់​ A ជានិច្ច​ ជា​រៀងរាល់​ខែ​។ សម្រាប់​ការដែល​យក​និទ្ទេស​នេះ​ នៅ​សាលា​AIS​ វា​មិនមែន​ជា​ការ​​ចៃដន្យ​នោះ​ទេ​ គឺ​ត្រូវតែ​ប្រឹង​អស់ពី​កម្លាំងកាយ​ និង​ចិត្ត​។ គាត់​បាន​បង្ហើប​ពី​ល្បិច​នៃ​ការសិក្សា​របស់​ប្អូន​ដែល​មិន​ធ្លាក់ចុះ​ទោះ​មានការ​រវល់​ក្នុង​ការងារ​សង្គម​ ដូច​ខាងក្រោម​នេះ​៖

  • រៀបចំ​កាលវិភាគ​សិក្សា​ឱ្យ​បាន​ល្អ​នៅផ្ទះ​ឱ្យ​ស្រប​ជាមួយ​កាលវិភាគ​សាលា​ មានន័យថា​ត្រូវ​រំឭក​មេរៀន​ដែល​បាន​រៀន​រួច​នៅ​សាលា​ ឯផ្ទះ​ដូចគ្នា​។
  • ព្យាយាម​រក​ពេល​ស្រាវជ្រាវ​មេរៀន​ខ្លួនឯង​នៅផ្ទះ​ជាជាង​ដើរ​រៀន​គួរ​នៅ​ខាងក្រៅ​។
  • ធ្វើលំ​ហាត់​ផ្នែក​វិទ្យាសាស្ត្រ​ពិត​ឱ្យ​បាន​ច្រើន​តាម​លទ្ធភាព​ដែល​អាច​។
  • សម្រាក​ឱ្យ​បាន​គ្រប់​គ្រ​ន់​ និង​ញាំ​អាហារ​ឱ្យ​បាន​ទៀងទាត់​មាន​អនាម័យ​ និង​ជីវជាតិ​។
  • ព្យាយាម​ក្រោក​ពីព្រលឹម​ រំឭក​មេរៀន​ ព្រោះថា​ពេលព្រឹក​ជា​ពេលវេលា​ដែល​ខួរក្បាល​ស្រលះ​ល្អ​ និង​ទន្ទេញ​ងាយ​ចាំ​។
  • មក​រៀន​ឱ្យ​ទៀងទាត់​ ទាន់ពេល​វេលា​ និង​នៅក្នុង​ថ្នាក់​ប្រើ​ សុ​ ចិ​ បុ​ លិ​ ឱ្យ​មាន​ប្រសិទ្ធិ​ភាព​។

កើតមក​ជា​មនុស្ស​ក្នុង​លោក​នេះ​ គឺជា​សំណាង​មួយ​យ៉ាង​អស្ចារ្យ​ គឺ​យើង​អាច​ធ្វើអ្វី​ដែល​យើង​ចង់​ធ្វើ​ដើម្បី​ខ្លួនឯង​ គ្រួសារ​ ក៏ដូចជា​សង្គមជាតិ​ផង​ដែរ​។ ដូចជា​យុវតី​រូប​ខាងលើ​នេះ​ស្រាប់​គាត់ទើប​តែ​ថ្នាក់​ទី១២សោះ​ តែ​គាត់​កំពុង​ដុះ​ពន្លក​ឈាន​ទៅ​រក​យុវជនគំរូ​ទាំង​ការសិក្សា​ និង​ក្នុង​សង្គម​ផង​ដែរ​។ ដូច​អ្វី​ដែល​គាត់​បាន​រៀបរាប់​ខាងលើ​ ចុះ​អ្នក​វិញ​ក្នុងនាម​ជា​ពន្លក​ថ្មី​ម្នាក់​ដែរ​ បាន​រៀបចំខ្លួន​ហើយ​ឬនៅ​?